Om ordbøkene

Ordbøkene i Ordnett skole

Norsk

Norsk ordbok for grunnskolen

18 000 oppslagsord, uttrykk og eksempler. Artiklene er spesielt laget for barn og ungdom.

Stor norsk ordbok

den største allmenne norskordboken som finnes, med 235 000 oppslagsord. Inneholder forklaringer, eksempler, uttrykk, synonymer og antonymer

Nynorsk rettskrivningsordbok

inneholder offisiell rettskrivning for nynorsk, med full bøyning. Alle oppslagsord har oversettelse til bokmål.
Forfatter: Jon Bjones

Engelsk

Engelsk skoleordbok

spesielt tilpasset elever i grunnskolen. 32 000 oppslagsord.

Stor engelsk ordbok

den største ordboken mellom norsk og engelsk. Rundt 300 000 oppslagsord og uttrykk, og 600 000 oversettelser.

Fransk

Fransk skoleordbok

spesielt tilpasset elever som skal begynne å lære fransk, eller som kan litt. Inneholder over 30 000 oppslagsord, med lydskrift, ordklasse, oversettelser og eksempler på bruk.

Fransk ordbok

en omfattende ordbok mellom fransk og norsk, passer for elever som allerede har lært det grunnleggende. Inneholder over 85 000 oppslagsord og er rik på eksempler. Uttaleangivelse (lydskrift) for franske ord.
Forfattere: Anne Elligers og Geir Lima.

Spansk

Spansk skoleordbok

spesielt tilpasset elever som skal begynne å lære spansk, eller som kan litt. Inneholder over 34 000 oppslagsord, med oversettelser og eksempler på bruk.
Forfattere: Signe Flydal Brichfeldt og María Luisa Villanueva-Rodríguez.

Spansk ordbok

den mest omfattende ordboken mellom spansk og norsk, passer for elever som allerede har lært det grunnleggende. Inneholder om lag 80 000 oppslagsord og uttrykk, og et rikt utvalg eksempler.
Forfattere: Kåre Nilsson og Eva Refsdal.

Tysk

Tysk skoleordbok

spesielt tilpasset elever som skal begynne å lære tysk, eller som kan litt.

Tysk ordbok

den mest omfattende ordbok mellom tysk og norsk, passer for elever som allerede har lært det grunnleggende. Inneholder over 84 000 oppslagsord, en rekke eksempler og faste uttrykk-
Forfatter: Gerd Paulsen.

Tilvalgsspråk

Italiensk

Italiensk skoleordbok

spesielt tilpasset elever som skal begynne å lære italiensk, eller som kan litt. 32 000 oppslagsord.

Italiensk ordbok

den mest omfattende norske ordboken til og fra italiensk. Over 80 000 oppslagsord, eksempler og uttrykk.
Forfattere: Kolbjørn Blücher og Geir LimaDiana Haakonsen og Magnus Ulleland.

Arabisk

Arabisk ordbok

inneholder 34 000 oppslagsord og uttrykk og er en grunnleggende ordbok mellom arabisk og norsk, med hovedvekt på vanlige ord fra norsk og arabisk dagligtale.
Forfatter: Kareem S. Hamdi.

Russisk

Russisk ordbok

inneholder ca. 23 000 oppslagsord og utgjør en basisordbok mellom russisk og norsk.